Paweł Bieniek
lipiec-sierpień | 4 (9) 2017

Trening skocznościowy. Moc dla nóg

Ideą treningu plyometrycznego (skocznościowego) jest maksymalne skrócenie czasu potrzebnego do przejścia z fazy skurczu ekscentrycznego do fazy skurczu koncentrycznego mięśnia. Cykl rozciągnięcie – skurcz prowadzi do wyzwolenia siły eksplozywnej, której wielkość jest ściśle zależna właśnie od szybkości jej wygenerowania. Celem tego typu treningu jest zatem doprowadzenie do wyzwolenia jak największej wartości siły w jak najkrótszym czasie, czyli inaczej mówiąc – mocy. Stymulacja neuromięśniowa prowadzi zatem do przyspieszenia i wzmocnienia odpowiedzi na nieznaczne zmiany długości mięśnia.

Trening plyometryczny niesie ze sobą bardzo duże ryzyko. Nieodpowiednio dobrany czy też polecony niewytrenowanej osobie, może jedynie zaszkodzić i na wiele tygodni zahamować harmonijny rozwój motoryczny. Co więcej, może być przyczyną przewlekłych problemów ze zdrowiem, ujawniających się po ciężkich urazach. Trening eksplozywny był znany i stosowany już dziesiątki lat temu, choć dopiero nadanie obecnej nazwy przyniosło mu wielką popularność. Opierał się początkowo tylko na ćwiczeniach skocznościowych, dozowanych w różnych formach i intensywnościach, co znacząco wpływało na osiągane przez lekkoatletów wyniki. Z jego pozytywnego oddziaływania korzystali głównie skoczkowie wzwyż i w dal, a także sprinterzy. Dziś jest nieodłącznym elementem poprawy sprawności u siatkarzy, koszykarzy i osób uprawiających inne dyscypliny sportowe, które wymuszają eksplozywną (głównie skocznościową) pracę mięśni. Wraz z rozwojem metodyki treningowej zaczęto wprowadzać ćwiczenia angażujące pozostałe części ciała, tj. tułów i ręce. Dzięki temu, usystematyzowane zestawy ruchów są ściśle przyporządkowane kształtowaniu danych partii mięśniowych. Pracując nad rozwojem mięśni nóg, wdraża się zróżnicowane formy skoków, jak wyskok dosiężny z zamachem i bez, zeskok z podwyższenia, wyskok po zeskoku z podwyższenia itp. Wykorzystując piłki lekarskie, wykonuje się rzuty i pchnięcia, co poprawia siłę mięśni rąk. Te ćwiczenia, w połączeniu z ruchami skrętnymi i horyzontalnymi w obrębie tułowia, dodatkowo mobilizują także jego mięśnie.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 28  Strona 29  Strona 30

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Natalia Mlekicka
lipiec-sierpień | 4 (9) 2017

Trening na siłowni plenerowej...i bez wymówek

Siłownie plenerowe powstały, by zachęcić okolicznych mieszkańców do aktywności fizycznej, dlatego są ogólnodostępne i można z nich korzystać bezpłatnie. Warto wykorzystać letnią pogodę i zaplanować taką aktywność na świeżym powietrzu. Żeby ćwiczenia na siłowni plenerowej przyniosły efekt, trzeba nauczyć się poprawnie wykonywać je na dostępnym sprzęcie i pamiętać o rozpoczęciu treningu od rozgrzewki oraz rozciąganiu na zakończenie.

Adriana Szulińska
lipiec-sierpień | 4 (9) 2017

Dieta na wakacjach czy wakacje od diety?

Wszyscy z utęsknieniem czekamy na okres urlopowy, kiedy będziemy mogli cieszyć się piękną pogodą, spędzać więcej czasu z rodziną, odwiedzać ciekawe miejsca oraz chociaż na chwilę zapomnieć o codziennych problemach. Dla wielu osób wakacyjny relaks to niestety również wakacje od zdrowej diety i usprawiedliwienie dla łamania przestrzeganych na co dzień zasad. Tymczasem, wystarczy odrobina wysiłku i chęci, aby z wakacji przywieźć jedynie dobre wspomnienia, a nie nadmiarowe kilogramy.

Zobacz więcej artykułów z działu "Zeszyt ćwiczeń".