Piotr Majorczyk
marzec-kwiecień | 2 (7) 2017

Forma, mobilność, sprawność, czyli trening funkcjonalny

W Polsce od kilku lat coraz więcej mówi się o treningu funkcjonalnym. Na czym polega ta metoda i jakie przynosi korzyści? Czy faktycznie można z jej pomocą trenować bezpieczniej i skuteczniej? Zobaczmy.

Trening funkcjonalny w wielkim skrócie możemy określić jako rodzaj ćwiczeń, których celem jest wszechstronny rozwój naszego ciała. Myśląc wszechstronny, mamy na myśli zarówno dobrą kondycję, sprawne ciało, jak również progres wyników sportowych czy ochronę przed urazami. Ćwiczenia w treningu funkcjonalnym oparte są o naturalne ruchy, jakie wykonujemy na co dzień. Nastawione są zatem na wykonywanie skoordynowanych, złożonych czynności z zachowaniem potrzebnego zakresu ruchu. Trenując funkcjonalnie, odniesiemy wiele korzyści, które odczujemy w powszechnym funkcjonowaniu, gdyż pomoże nam on zoptymalizować codzienne czynności takie jak np. podnoszenie przedmiotów, wchodzenie po schodach czy chociażby zwykłe wiązanie butów. Zanim jednak zaczniemy trenować funkcjonalnie, musimy ułożyć specyficzny plan, który będzie dopasowany do naszych potrzeb i zgodny z tzw. piramidą optymalnego przygotowania motorycznego. Podstawą takiej piramidy jest koordynacja nerwowo-mięśniowa, zakres ruchu (mobilność) i umiejętność wykonania ruchu bez utraty równowagi oraz kontroli nad ruchem, w skrócie movement. Kolejnym stopniem w budowaniu naszego przygotowania będą wszystkie znane nam cechy fizyczne takie jak: siła, szybkość, zwinność, wytrzymałość, moc, czyli performance. Dopiero gdy opanujemy te elementy, możemy rozpocząć pracę nad tzw. zdolnościami techniczno-taktycznymi (skill), czyli konkretnymi ruchami, które będą potrzebne nam w naszym ulubionym sporcie. Często zapominamy o podstawowych elementach i chcemy osiągnąć mistrzowski poziom bez opanowania podstaw. Warto zatem określić nasz aktualny poziom funkcjonalny. Idealnym sprawdzeniem naszych umiejętności będzie przeprowadzenie testu FMS.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 26  Strona 27  Strona 28

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

marzec-kwiecień | 2 (7) 2017

Fitness w wersji folk

Wywiad z JUSTYNĄ BOLEK, trenerką Slavica Dance

Natalia Mlekicka
marzec-kwiecień | 2 (7) 2017

Trening mięśni posturalnych

Zobacz więcej artykułów z działu "Zeszyt ćwiczeń".