Ewa Brzozowska
maj-czerwiec | 3 (3) 2016

Składniki mineralne oraz witaminy w diecie sportowca

Rola jaką pełnią witaminy oraz składniki mineralne w naszym organizmie jest nieoceniona. Szczególnie wysokie zapotrzebowanie na te składniki pokarmowe obserwuje się w okresie wzmożonego wysiłku fizycznego. Niedobór określonych witamin i minerałów może pociągać za sobą wydłużony czas odnowy rezerw energetycznych w mięśniach, spowalniać odbudowę tkanek oraz przyczyniać się do spadku ogólnej wydolności psychofizycznej

Do prawidłowego przebiegu procesów życiowych organizm człowieka potrzebuje dostarczania wraz z pożywieniem, oprócz białek (będących źródłem aminokwasów), węglowodanów, lipidów, witamin i składników mineralnych. Większość witamin oraz mikro- i makroelementów jest niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Biorą udział w procesach decydujących o zachowaniu przez człowieka pełnej sprawności fizycznej, umysłowej oraz odpornościowej. Sportowcy są szczególną grupą społeczną, w której wzrasta zapotrzebowanie na te składniki. Jest to spowodowane w głównej mierze przyspieszeniem w czasie treningu tempa procesów fizjologicznych i związanego z tym stresu oksydacyjnego, a także częstym oddawaniem moczu oraz zwiększonym wydzielaniem potu.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 6  Strona 7  Strona 8  Strona 9

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Marcin Rogala
maj-czerwiec | 3 (3) 2016

10 potężnych pokarmów przeciwutleniających

Przeciwutleniacze są niezbędne do życia i odgrywają niezwykle ważną rolę w ustroju człowieka. Przede wszystkim chronią przed reaktywnymi formami tlenu, które są nieodłączną częścią wielu procesów biochemicznych nieustannie zachodzących w niemal każdej komórce ciała. Do tej szerokiej grupy groźnych molekuł, których unieszkodliwianiem zajmują się antyoksydanty, zaliczają się wolne rodniki, tlen singletowy czy nadtlenki. Głównym orężem organizmu są w tym zakresie odpowiednie enzymy, ale można je w dużym stopniu...

Marcin Rogala
maj-czerwiec | 3 (3) 2016

Wyłączenie owoców z jadłospisu to żywieniowy błąd

Owoce to jeden z najzdrowszych i najsmaczniejszych składników naszej diety. Wraz z warzywami pełnią niezwykle istotną rolę, będąc podstawowym źródłem witamin, mikroelementów, przeciw­utleniaczy i błonnika w prawidłowo skomponowanej diecie. Przez niektórych, niestety, są one mocno marginalizowane. Pół biedy, jak ktoś panicznie boi się cukru i zamiast owoców spożywa jeszcze więcej warzyw. Najgorzej, jeśli produktów z obu grup wcale nie ma w diecie. Wyłączanie owoców z jadłospisu zawsze...

Zobacz więcej artykułów z działu "Zdrowie".