Dominika Zapotoczna
wrzesień-październik | 2015 (1) 2015

Rozprężenie i po rozprężeniu

Z przyjemnością obserwuję, że w mediach – tuż obok tendencji do pokazywania młodych, ambitnych i koniecznie zapracowanych ludzi – coraz częściej mówi się o konieczności nagradzania siebie aktywnym odpoczynkiem lub ogólnie: odpoczynkiem. Spoglądając na swoje otoczenie, wciąż jeszcze mam poczucie, że spora rzesza ludzi podchodzi dość nieufnie do tego zagadnienia, bo przecież albo „szkoda czasu na obijanie się”, albo „tyle rzeczy można w tym czasie zrobić”. Jednak w przypadku tak zwanego nicnierobienia korzyści mogą być znacznie większe, niż się przypuszcza.

Nasze ciało jest zaprojektowane do tego, aby być w ruchu. Ogrom chorób i dolegliwości (np. związanych z kręgosłupem czy układem krążenia) spowodowanych jest siedzącym trybem życia lub niewystarczającą liczbą godzin spędzonych w ruchu. Nieodłącznym elementem aktywności fizycznej jest wysiłek związany z pracą mięśni oraz psychologicznym zaangażowaniem w aktywność, polegającym na utrzymaniu motywacji oraz koncentracji na osiąganiu wyznaczonych sobie celów. Istotą dobrego treningu jest mobilizowanie ciała w taki sposób, aby wydobyć jego maksymalny potencjał w pożądanym czasie. Aby jednak trening był kompletny, musi on zawierać niezbędny element, jakim jest odpoczynek. Chodzi zarówno o czas między kolejnymi jednostkami treningowymi w sezonie, jak również o przerwy sezonowe, kiedy organizm może zregenerować się po ciężkiej pracy.

Koncentrując się na ciele, należy także pamiętać o tym, że i umysł potrzebuje wytchnienia i regeneracji, aby mógł działać efektywnie. Choć sportowcy rzadko mogą sobie pofolgować, to jednak dbanie o to, aby zatroszczyć się o siebie i znaleźć czas na relaks, jest niezbędnym elementem przyszłych sukcesów.

Ładowanie baterii

Organizm jest tak skonstruowany, że potrzebuje odpoczynku, aby móc prawidłowo funkcjonować. Każdego dnia pracuje on w cyklach aktywności, po których musi nastąpić „odprężenie”, aby komórki ciała mogły się zregenerować. Kluczem do zachowania równowagi oraz zdrowia jest zbalansowanie długości czasu między zaangażowaniem w daną aktywność (nie tylko sportową) a odpoczynkiem.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Paweł F. Nowak
wrzesień-październik | 2015 (1) 2015

Turystyka biegowa – nisza warta uwagi

Z roku na rok w Polsce organizuje się coraz więcej otwartych imprez sportowo-rekreacyjnych, które rozwijają określone dyscypliny sportu, a także kreują aktywny, sportowy styl życia. Biegacze, kolarze, triathloniści, miłośnicy nart biegowych czy łyżworolek zachęcani są nie tylko do treningu, ale i do częstych startów.

Dominika Zapotoczna
wrzesień-październik | 2015 (1) 2015

Alternatywna aktywność fizyczna jako sposób na odzyskanie równowagi psychicznej

Człowiek jest stworzony do ruchu. Możemy odczuć to na własnej skórze, gdy po kilku godzinach siedzenia przy biurku zaczynają pojawiać się bóle w karku czy w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, a nasz umysł nie jest już tak efektywny, nieco zwalnia i odczuwamy zmęczenie. Hasło „aktywny wypoczynek” wywołuje jednak pewną konsternację, bo wypoczynek kojarzy się z sielanką i beztroskim „nicnierobieniem”. Warto wiedzieć, że zaserwowanie sobie porcji specyficznego ruchu może kojąco wpływać zarówno na ciało, jak i umysł.

Zobacz więcej artykułów z działu "Zdrowie".