Marcin Rogala
lipiec-sierpień | 2015 (1) 2015

Jak być szczupłym i wysportowanym?

Miesiące bezpośrednio poprzedzające wakacje bezsprzecznie są okresem, kiedy najwięcej ludzi chce się odchudzić. Od marca do czerwca wszelkie kluby fitness, siłownie, baseny i sale ćwiczeń wypełniają się po brzegi. Cel jest jeden – dobrze wyglądać latem. Wszak wakacje są czasem, w którym najczęściej nasza sylwetka oceniana jest przez innych oraz przez nas samych. Chcemy się czuć dobrze we własnym ciele, a ogólnoświatowe trendy jasno wskazują, że powinno być ono szczupłe i wysportowane.

Niestety, jesienne i zimowe miesiące nie sprzyjają temu pierwszemu czynnikowi. Podczas krótkich dni i w niskiej temperaturze nasza przemiana materii zwalnia, a organizm postanawia zgromadzić trochę więcej izolacji cieplnej i zapasów energetycznych zarazem. Jeżeli się nie pilnujemy, to w ciągu tego okresu łapiemy kilka kilogramów, które zauważamy, gdy zaczyna robić się ciepło. Nie ma co wpadać w panikę. Dopóki liczba kilogramów do zrzucenia jest jednocyfrowa, można odnieść sukces szybko i bezpiecznie. Wystarczy znać metodykę redukcji tkanki tłuszczowej i przestrzegać kilku ważnych reguł. Pamiętajcie, że zmniejszenie wagi ciała nigdy nie jest problemem. Każdy to potrafi. Sztuką jest spalenie niechcianego tłuszczu i pozostawienie mięśni.

Podstawa to regularność

W teorii wszystko jest proste. Aby spalać tkankę tłuszczową, wystarczy jeść mniej, niż się potrzebuje. Taki stan można osiągnąć na dwa sposoby. Po pierwsze, ograniczając liczbę spożywanych kalorii. Drugą strategią jest zwiększenie wydatkowania energii. Najlepsze rezultaty osiąga się, oczywiście, łącząc ze sobą te dwa czynniki. Krótko mówiąc, powinniśmy dążyć do uzyskania ujemnego bilansu kalorycznego przez zmniejszenie energetyczności diety i zwiększenie spalania substancji odżywczych w mitochondriach – naszych komórkowych piecach.

Najpierw zajmiemy się najważniejszą częścią odchudzania, czyli dietą. W sporcie sposób, w jaki się odżywiamy, odgrywa niezwykle ważną rolę. W dyscyplinach wytrzymałościowych jest to 50% sukcesu, w sportach sylwetkowych około 70%, natomiast przy redukcji tkanki tłuszczowej oceniłbym udział diety w sukcesie na poziomie 80%. Najważniejsze cechy odnoszące się do naszego codziennego jadłospisu to regularność posiłków i odpowiedni dobór makroskładników.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Paweł F. Nowak
lipiec-sierpień | 2015 (1) 2015

Turystyka biegowa – nisza warta uwagi

Z roku na rok w Polsce organizuje się coraz więcej otwartych imprez sportowo-rekreacyjnych, które rozwijają określone dyscypliny sportu, a także kreują aktywny, sportowy styl życia. Biegacze, kolarze, triathloniści, miłośnicy nart biegowych czy łyżworolek zachęcani są nie tylko do treningu, ale i do częstych startów.

Dominika Zapotoczna
lipiec-sierpień | 2015 (1) 2015

Alternatywna aktywność fizyczna jako sposób na odzyskanie równowagi psychicznej

Człowiek jest stworzony do ruchu. Możemy odczuć to na własnej skórze, gdy po kilku godzinach siedzenia przy biurku zaczynają pojawiać się bóle w karku czy w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, a nasz umysł nie jest już tak efektywny, nieco zwalnia i odczuwamy zmęczenie. Hasło „aktywny wypoczynek” wywołuje jednak pewną konsternację, bo wypoczynek kojarzy się z sielanką i beztroskim „nicnierobieniem”. Warto wiedzieć, że zaserwowanie sobie porcji specyficznego ruchu może kojąco wpływać zarówno na ciało, jak i umysł.

Zobacz więcej artykułów z działu "Zdrowie".