Paweł Szewczyk
maj-czerwiec | 3 (3) 2016

Suplementy diety dla sportowców

Suplementacja jest elementem, którego absencji nie jesteśmy sobie w stanie wyobrazić w dzisiejszym sporcie. Zdecydowana większość amatorów sportu, nie wspominając o tych, którzy uprawiają go zawodowo – nie wyobraża sobie sytuacji w której brak jest wsparcia suplementacyjnego (zaznaczmy, że znaczne rozbieżności wynikać będą z uprawianej dyscypliny sportu)

W sportach siłowych pierwszym skojarzeniem jest oczywiście odżywka wysokobiałkowa i kreatyna, w sportach wytrzymałościowych natomiast – żele energetyczne, napoje izotoniczne, czy substancje buforujące jak dwuwęglan). Opierając się na przeprowadzonych w naszym kraju badaniach stwierdzić można że 86,5% sportowców wyczynowych oraz 81,9% bywalców klubów fitness zadeklarowało włączenie do swojej codziennej diety suplementacji różnego rodzaju. Każda z dyscyplin rządzi się swoimi „prawami suplementacyjnymi”, jednak podstawowy cel jest ten sam – poprawa i przyspieszenie procesu resuscytacji powysiłkowej, odbudowy zasobów glikogenu i rehydratacja ustroju, a w efekcie – poprawa możliwości adaptacyjnych ustroju oraz odpowiednie przygotowanie organizmu do kolejnego wysiłku.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 24  Strona 25

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Marcin Rogala
maj-czerwiec | 3 (3) 2016

10 potężnych pokarmów przeciwutleniających

Przeciwutleniacze są niezbędne do życia i odgrywają niezwykle ważną rolę w ustroju człowieka. Przede wszystkim chronią przed reaktywnymi formami tlenu, które są nieodłączną częścią wielu procesów biochemicznych nieustannie zachodzących w niemal każdej komórce ciała. Do tej szerokiej grupy groźnych molekuł, których unieszkodliwianiem zajmują się antyoksydanty, zaliczają się wolne rodniki, tlen singletowy czy nadtlenki. Głównym orężem organizmu są w tym zakresie odpowiednie enzymy, ale można je w dużym stopniu...

Marcin Rogala
maj-czerwiec | 3 (3) 2016

Wyłączenie owoców z jadłospisu to żywieniowy błąd

Owoce to jeden z najzdrowszych i najsmaczniejszych składników naszej diety. Wraz z warzywami pełnią niezwykle istotną rolę, będąc podstawowym źródłem witamin, mikroelementów, przeciw­utleniaczy i błonnika w prawidłowo skomponowanej diecie. Przez niektórych, niestety, są one mocno marginalizowane. Pół biedy, jak ktoś panicznie boi się cukru i zamiast owoców spożywa jeszcze więcej warzyw. Najgorzej, jeśli produktów z obu grup wcale nie ma w diecie. Wyłączanie owoców z jadłospisu zawsze...

Zobacz więcej artykułów z działu "Warsztat dietetyka".