Marcin Rogala
marzec-kwiecień | 2 (2) 2016

Rola diety rotacyjnej w redukcji tkanki tłuszczowej

Główna zasada redukcji tkanki tłuszczowej jest prosta i wszystkim dobrze znana. Wystarczy jeść mniej kalorii niż się zużywa, a organizm sięgnie po rezerwy energetyczne zgromadzone pod skórą. Ustala się nieduży deficyt kaloryczny, żeby nie spowodować zbyt dotkliwego spowolnienia metabolizmu, i obserwuje się reakcję organizmu. Jeżeli waga nie spada, to dokonuje się kolejnej obcinki kalorii i tak aż do osiągnięcia celu wagowego lub (co jest znacznie lepsze) sylwetkowego.

W diecie redukcyjnej przeważnie każdy dzień dostarcza taką samą dawkę pokarmu przy identycznym rozkładzie makro­składników. Ów schemat jest klasyczny i sprawdza się u większości osób. Ma jednak kilka wad. Pierwszą jest przyzwyczajenie organizmu do danego dietetycznego reżimu. Ciało dysponuje mechanizmami, które chronią tkankę tłuszczową przed deficytem kalorycznym i wykorzystuje je tym lepiej, im dokładniej może przewidzieć dalsze posunięcia. Monotonia jest zatem pewnym wrogiem odchudzania i odnosi się to zarówno do diety, jak też do treningu. Drugą wadą diety o niezmiennej wartości kalorycznej na przestrzeni wielu dni jest niedopasowanie ilości składników odżywczych do zapotrzebowania organizmu. W dni treningowe spalamy przecież znacznie więcej kalorii niż w dni bez aktywności fizycznej. Sam podejmowany wysiłek może charakteryzować się inną intensywnością i czasem trwania. Trening treningowi nierówny.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 20  Strona 21  Strona 22

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Marcin Rogala
marzec-kwiecień | 2 (2) 2016

10 zasad zdrowego śniadania

„Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi” – to chińskie przysłowie zna niemal każdy. Jest w nim dużo prawdy i na jego podstawie od razu nasuwa się kilka cech, jakimi powinno się charakteryzować śniadanie idealne

Marcin Rogala
marzec-kwiecień | 2 (2) 2016

Żywność funkcjonalna w sporcie

Współczesna koncepcja żywności funkcjonalnej powstała w Japonii w 1984 r. wraz z rozpoczęciem specjalnego programu pracy nad tą dziedziną rynku spożyw­czego. Efektem programu było stworzenie pojęcia żywności o specjalnym zdrowotnym przeznaczeniu (FOSHU – Food for Special Health Use). Pierwszym produktem zaliczonym do tej grupy był hipoalergiczny ryż.

Zobacz więcej artykułów z działu "Warsztat dietetyka".