Arkadiusz Matras
lipiec-sierpień | 4 (4) 2016

Olej kokosowy - modna droga do chorób cywilizacyjnych?

W ostatnim czasie popularność orzecha kokosowego rośnie w zastraszającym tempie. Wystarczy spytać osobę zainteresowaną branżą fitness, który produkt żywnościowy obecnie robi furorę na rynku? Jak jeden mąż, wszyscy powiedzą, że olej kokosowy. Obniża ciśnienie krwi, poprawia lipidogram, wspomaga układ odpornościowy, pomaga w odchudzaniu, jest bogaty w antyoksydanty. Warto więc zastanowić się, czy działanie prozdrowotne oleju kokosowego jest prawdą czy mitem?

Olej kokosowy to w 92% nasycone kwasy tłuszczowe, głównie: laurynowy, mirystynowy i palmitynowy [tabelka numer 1]. Dzisiaj wysoką podaż nasyconych kwasów tłuszczowych (SFA) uważa się za jeden z czynników ryzyka rozwoju chorób układu krążenia, a zamiana energii pochodzącej z SFA na węglowodany nieprzetworzone, jednonienasycone kwasy tłuszczowe (MUFA) czy wielonienasycone kwasy tłuszczowe (PUFA) wiąże się z niższym ryzykiem zachorowania na schorzenia, które są przyczyną zgonu ponad połowy Polaków. Choć pojawiają się prace mówiące o neutralnym wpływie nasyconych kwasów tłuszczowych na układ krążenia, zaleca się ograniczenie ich podaży do <10% energetyczności diety. Badań randomizowanych (najlepszych jakościowo) nad wpływem oleju kokosowego na lipidogram jest stosunkowo niewiele i skupiają się one na porównaniu go z innymi olejami roślinnymi. Włączenie oleju z owoców palmy do diety powoduje wzrost stężenia całkowitego cholesterolu, lecz pozytywnym aspektem wydaje się zwiększenie frakcji HDL – „dobrego cholesterolu”. występującego w populacjach,

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 10  Strona 11  Strona 12  Strona 13

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Marcin Rogala
lipiec-sierpień | 4 (4) 2016

9 zasad zdrowej kolacji

Ostatni posiłek jedzony przed nocą, zwyczajowo nazywany kolacją, przez wiele osób jest uważany za najmniej ważny w ciągu dnia. Potwierdza to dobrze znana chińska mądrość: „Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi”. Właśnie tego posiłku dotyczy również najwięcej opinii dietetycznych, z których wiele można zaliczyć do mitów.

Żaneta Michalak
lipiec-sierpień | 4 (4) 2016

Słodycz na topie

Wilec zwyczajny, bo taka, obok kumara, jest właściwa nazwa słodkich ziemniaków, to bylina pochodząca z Ameryki, ale obecnie największym producentem tej rośliny (89%) są Chiny. Tak naprawdę bataty to nie tylko słodkie warzywo – istnieje też gorzka odmiana, aczkolwiek jest niejadalna, jeśli uprzednio nie przebrnie przez relatywnie skomplikowaną obróbkę.

Zobacz więcej artykułów z działu "Warsztat dietetyka".