Paweł Szewczyk
wrzesień-październik | 5 (5) 2016

Diety o ograniczonej podaży tłuszczów i węglowodanów – czy to na pewno sposób na zdrowie i zgrabną sylwetkę?

W świecie żywienia mamy do czynienia z dosyć ciekawym zjawiskiem. Na przestrzeni lat można obserwować cykliczne „zapętlania” względem panujących trendów żywieniowych. Mamy obecnie „wysyp” osób polecających diety eliminacyjne, jak bezglutenowa, bezlaktozowa, z wykluczeniem zbóż, czy roślinna (wegańska). Czasem owe zalecenia mają rację bytu, czasem podyktowane są tylko modą, nie da się jednak ukryć, że fakt taki ma miejsce od dawna.

Najszerzej rozpowszechnionym i wręcz utartym przekonaniem w dzisiejszym świecie fit jest jednak stwierdzenie, iż ograniczenie podaży konkretnego makroskładnika pozwoli nam na zachowanie pełni zdrowia, witalności i upragnionej sylwetki na długie lata. Co ciekawe jednak zalecenia owe niekoniecznie są spójne, a już na pewno nie są traktowane konsekwentnie (co najczęściej wynika z marnego czy wręcz żadnego podparcia naukowego obiegowych teorii i zaleceń).

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 16  Strona 17  Strona 18  Strona 19

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Marcin Rogala
wrzesień-październik | 5 (5) 2016

Jaja – makroskładniki, cholesterol i lecytyna

Jaja kurze to oczywiście ogromna większość rynku, ale z różnych powodów można sięgnąć po produkty pochodzące od innych ptaków. W poszukiwaniu nowych smaków, przy chęci zaimponowania znajomym czy w przypadku alergii pokarmowej, mamy do dyspozycji jaja przepiórcze, gęsie, kacze, indycze i strusie. Najpopularniejsze, poza kurzymi, jaja przepiórcze mają procentowo większe żółtka, ale jednocześnie mniej cholesterolu oraz są jeszcze bogatsze w witaminy i mikroelementy. Produkty pochodzące od gęsi i kaczek...

Marcin Rogala
wrzesień-październik | 5 (5) 2016

7 argumentów, aby jeść ryby

Pozytywnym wpływem na zdrowie związanym ze spożywaniem ryb zaczęto interesować się kilkadziesiąt lat temu, gdy naukowcy zauważyli, że wśród mieszkańców Grenlandii praktycznie nie występują choroby układu sercowo- -naczyniowego. Od razu połączono to z dietą tamtejszych ludów, która opiera się na rybach i fokach, bogatych w długołańcuchowe kwasy omega-3, które można znaleźć niemal tylko w organizmach wodnych. Przez kilkadziesiąt lat przeprowadzono niezliczoną liczbę badań, które dobitnie pokazały skuteczność...

Zobacz więcej artykułów z działu "Warsztat dietetyka".