Magdalena Napierała
styczeń-luty | 1 (1) 2016

Buraczana siła

Buraki nie bez powodu jada się już od prawie 3000 lat – mają niezwykłe właściwości odżywcze, prozdrowotne i lecznicze.

Podstawowe odmiany buraka to korzeniowy i liściowy (tzw. botwina). Buraki korzeniowe dzielą się z kolei na: cukrowe, pastewne i te najzdrowsze, czyli ćwikłowe.

Pierwsze zapisy o buraku znajdują się w dokumencie z Mezopotamii z VIII w. p.n.e. Trzysta lat później uprawiano go już w Grecji, a po kolejnych 200 latach zadomowił się na terenach ówczesnego Cesarstwa Rzymskiego. Nad Morzem Śródziemnym znany był przede wszystkim burak dziki, składający się głównie z liści i zawiązków korzenia. Walory lecznicze jego liści cenili medycy starożytnego Babilonu. Za ich przykładem poszli Grecy i Rzymianie. Potomkowie tych ostatnich tak w nim zasmakowali, że zaczęli jeść nawet jego mizerne korzonki. Dlatego próbowali zwiększyć ich rozmiar. Udało się to dopiero włoskim ogrodnikom w XVI w. Z czasem buraki stały się bardziej zróżnicowane. Dziś znamy ćwikłowe, pastewne i cukrowe, które zrobiły oszałamiającą karierę za czasów Napoleona, kiedy w Europie pozbawionej dostaw cukru z trzciny, zaczęto szukać nowych metod jego pozyskiwania.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 10  Strona 11  Strona 12  Strona 13  Strona 14  Strona 15

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Marcin Rogala
styczeń-luty | 1 (1) 2016

Diety o wysokiej podaży białka

Słowo „proteiny” powstało od greckiego protos, czyli pierwszy; najważniejszy. Białko jest podstawowym składnikiem budowy organizmów żywych. Stanowi 20% masy człowieka i zajmuje drugie miejsce po wodzie. Białka to substancje wielkocząsteczkowe o skomplikowanej budowie i olbrzymiej masie. Mają naj­bogatszy skład atomowy ze wszystkich makroskładników, gdyż oprócz węgla, tlenu i wodoru zawierają duże ilości azotu i siarki. Mogą również wiązać jony wielu innych pierwiastków (np. fosfor, żelazo, cynk,...

Ewa Brzozowska
styczeń-luty | 1 (1) 2016

Dieta oczyszczająca – sposób na detoksykację organizmu

Każdego dnia jesteśmy narażeni na kontakt z wieloma toksynami. Pochodzą one ze środowiska: wody, gleby, powietrza. Wiele zanieczyszczeń wprowadzamy do organizmu wraz z żywnością, jemy bowiem produkty przetworzone, pełne konserwantów, barwników, ulepszaczy. Aby wspomóc oczyszczanie organizmu z toksyn i szybciej pozbyć się szkodliwych związków chemicznych, warto raz na jakiś czas zastosować dietę oczyszczającą.

Zobacz więcej artykułów z działu "Warsztat dietetyka".