Natalia Mlekicka
wrzesień-październik | 5 (10) 2017

Bez regeneracji nie ma postępów

Wszystkie działania treningowe i okołotreningowe należy sprawdzić na sobie, obserwując reakcje naszego organizmu. Trzeba wyciągnąć wnioski z obserwacji, a wszelkie zmiany wprowadzać konsekwentnie i stopniowo. Dlaczego zatem jedni nieustannie poprawiają możliwości swojego ciała i organizmu, a inni ciągle stoją w tym samym miejscu?

Superkompensacja to kolejne kroki w drodze do osiągnięcia zakładanego celu i efektu treningowego. Celem może być silna i szczupła sylwetka albo organizm na tyle wytrzymały, by umożliwić przebiegnięcie bardzo długiego dystansu. Zarówno jednemu, jak i drugiemu celowi towarzyszy mnóstwo pośrednich, ale nieodłącznych elementów. Dla przykładu, nie rozwiniemy wytrzymałości tlenowej, nie usprawniając pracy układu krwionośnego albo nie zbudujemy dużych mięśni bez wzrostu ich siły. Superkompensacja jest odpowiedzią organizmu na zadawane jej bodźce treningowe. Jeśli zadbamy o wystarczającą ilość snu, dostarczymy odpowiednie składniki pokarmowe, mineralne, witamin i wodę, nastąpi odbudowa z nadmiarem, tzn. zostaną uzupełnione zasoby energetyczne sprzed treningu. Ponadto, organizm będzie miał więcej sił, więc na następnym treningu nie zabraknie energii i będziemy mogli rozpoczynać z coraz wyższego pułapu. Najlepiej obrazuje to wykres 1. Odbudowa z nadmiarem jest możliwa u każdego człowieka, dlaczego zatem jedni nieustannie poprawiają możliwości swojego ciała i organizmu, a inni ciągle stoją w tym samym miejscu? Powodów jest wiele. Poniżej wymieniono kilka najczęściej spotykanych i powtarzanych:

  • niewłaściwie dobrane obciążenia treningowe,
  • niewystarczający czas na regenerację,
  • zbyt duża liczba treningów,
  • złe dopasowanie rodzaju regeneracji do wysiłku,
  • zła dieta,
  • zbyt niski poziom nawodnienia organizmu,
  • zbyt duży poziom stresu,
  • nieproporcjonalna ilość snu.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 38  Strona 39  Strona 40  Strona 41

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

wrzesień-październik | 5 (10) 2017

Wapno nie pomaga alergikom

Badania naukowe przeprowadzone w latach 80. i 90. ubiegłego wieku dotyczące wpływu działania wapna na obrzęki i świąd występujący u alergików wskazywały na skuteczność preparatów zawierających wapno (łac. calcium).

Maria Kubacha
wrzesień-październik | 5 (10) 2017

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA przyspiesza zajście w ciążę

Kobiety starające się o dziecko, które regularnie uprawiają sport o umiarkowanym natężeniu, mają większe szansę na zajście w ciążę.

Zobacz więcej artykułów z działu "Warsztat dietetyka".