Marcin Rogala
wrzesień-październik | 5 (5) 2016

7 argumentów, aby jeść ryby

Pozytywnym wpływem na zdrowie związanym ze spożywaniem ryb zaczęto interesować się kilkadziesiąt lat temu, gdy naukowcy zauważyli, że wśród mieszkańców Grenlandii praktycznie nie występują choroby układu sercowo- -naczyniowego. Od razu połączono to z dietą tamtejszych ludów, która opiera się na rybach i fokach, bogatych w długołańcuchowe kwasy omega-3, które można znaleźć niemal tylko w organizmach wodnych. Przez kilkadziesiąt lat przeprowadzono niezliczoną liczbę badań, które dobitnie pokazały skuteczność spożycia zwierzęcych tłuszczów z rodziny omega-3 (DHA oraz EPA) w profilaktyce oraz leczeniu chorób układu sercowo-naczyniowego. A to tylko wierzchołek góry lodowej pozytywów płynących z obecności ryb w naszym jadłospisie.

Ryby należy jeść, gdy chcemy zrzucić nadwagę. Nie są bardzo kaloryczne. Np. 100 g morskich ryb dostarcza od 70 do 115 kcal, a słodkowodnych – tylko 25–75 kcal. W dodatku świeże ryby mają sporo potasu, umożliwiającego usuwanie nadmiaru wody z organizmu. Kwasy omega-3 usprawniają zaś pracę mózgu, zapobiegają wytwarzaniu nadmiaru leptyny (hormonu wytwarzanego w tkance tłuszczowej) i normalizują wskaźniki lipidowe krwi – co przyśpiesza spalanie tłuszczu i ułatwia odchudzanie. Wg danych Fundacji Programów Pomocy dla Rolnictwa (FAPA), statystyczny Polak spożywa średnio o połowę mniej ryb rocznie niż mieszkańcy tzw. starych państw członkowskich UE.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 13  Strona 14  Strona 15

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Marcin Rogala
wrzesień-październik | 5 (5) 2016

Jaja – makroskładniki, cholesterol i lecytyna

Jaja kurze to oczywiście ogromna większość rynku, ale z różnych powodów można sięgnąć po produkty pochodzące od innych ptaków. W poszukiwaniu nowych smaków, przy chęci zaimponowania znajomym czy w przypadku alergii pokarmowej, mamy do dyspozycji jaja przepiórcze, gęsie, kacze, indycze i strusie. Najpopularniejsze, poza kurzymi, jaja przepiórcze mają procentowo większe żółtka, ale jednocześnie mniej cholesterolu oraz są jeszcze bogatsze w witaminy i mikroelementy. Produkty pochodzące od gęsi i kaczek...

Paweł Szewczyk
wrzesień-październik | 5 (5) 2016

Diety o ograniczonej podaży tłuszczów i węglowodanów – czy to na pewno sposób na zdrowie i zgrabną sylwetkę?

W świecie żywienia mamy do czynienia z dosyć ciekawym zjawiskiem. Na przestrzeni lat można obserwować cykliczne „zapętlania” względem panujących trendów żywieniowych. Mamy obecnie „wysyp” osób polecających diety eliminacyjne, jak bezglutenowa, bezlaktozowa, z wykluczeniem zbóż, czy roślinna (wegańska). Czasem owe zalecenia mają rację bytu, czasem podyktowane są tylko modą, nie da się jednak ukryć, że fakt taki ma miejsce od dawna.

Zobacz więcej artykułów z działu "Warsztat dietetyka".