Żaneta Michalak
wrzesień-październik | 5 (10) 2017

Jak uniknąć niedoborów magnezu w diecie wegańskiej

W organizmie człowieka ok. 50-60% magnezu (Mg) znajduje się w szkielecie, 40-45% występuje głównie w mięśniach, a około 1% w płynach pozakomórkowych. Najnowsze badania wykazują, iż niedobory tego pierwiastka występują częściej niż sądzono.

Magnez jest jednym z najważniejszych pierwiastków niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Do najczęściej występujących objawów niedoborów tego pierwiastka należą m.in.: skurcze mięśni, drganie powiek, bezsenność, nerwowość, kołatanie serca. Jak im zaradzić? Czy stosowanie diety alternatywnych – wegetariańskiej czy wegańskiej nie naraża organizmu na braki tego składnika? Jak w ogóle zbadać zawartość tego pierwiastka w ciele i jak rozpoznać symptomy niedoboru? A przede wszystkim – w jaki sposób bilansować dietę, by uniknąć przykrych konsekwencji związanych z nieodpowiednią zawartością magnezu w codziennym jadłospisie?

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 42  Strona 43  Strona 44  Strona 45

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Marcin Rogala
wrzesień-październik | 5 (10) 2017

Wielkość i skład posiłków przedtreningowych

Żywienie okołotreningowe w dużym stopniu wpływa na efektywność treningu i radość, jaką z niego czerpiemy. Posiłek przedtreningowy musi dostarczać odpowiednią dawkę substratów energetycznych, czyniąc trening przyjemnym i efektywnym. Powinien być na tyle lekkostrawny, aby praca układu pokarmowego i przepełnienie żołądka nie zaburzały aktywności fizycznej, ale na tyle sycący, żeby nie wystąpiło uczucie głodu, przynajmniej przez pierwszą część treningu.

wrzesień-październik | 5 (10) 2017

Wapno nie pomaga alergikom

Badania naukowe przeprowadzone w latach 80. i 90. ubiegłego wieku dotyczące wpływu działania wapna na obrzęki i świąd występujący u alergików wskazywały na skuteczność preparatów zawierających wapno (łac. calcium).

Zobacz więcej artykułów z działu "TRENING".