Ewa Grajewska
maj-czerwiec | 3 (8) 2017

Poradnik Motywacyjny dla mam. Dlaczego warto wrócić do aktywności sportowej po ciąży.

Powrót do aktywności fizycznej po ciąży bywa niełatwy. Trzeba wzmacniać osłabione pare ciała i rozluźniać te, które są zbyt napięte, by przywrócić mięśniom ich funkcje. Stąd aktywność fizyczna młodej mamy powinna wyglądać nieco inaczej niż w przypadku kobiety, która nie była w ciąży i chce po porostu schudnąć. Co zrobić, żeby się nie zniechęcić i uzyskać zakładany efekt?

Zrozumieć swoje ciało

Okres ciąży jest dla organizmu i psychiki kobiety czasem niezwykłym i trudnym. Mały człowiek, który rozwija się w łonie kobiety, traktowany jest przez organizm priorytetowo. Ciało kobiety zmienia się, by zapewnić maluchowi jak najlepsze warunki rozwoju. Jedną z najbardziej zauważalnych zmian są te związane ze statyką ciała, czyli ustawieniem kręgosłupa i środka ciężkości. Pogłębiają się wygięcia w kręgosłupie, powodujące pogłębienie lordozy lędźwiowej i kifozy piersiowej. Zmiany te wymuszają zupełnie inną pracę całego ciała i modyfi kacje w tonusie mięśniowym. Wyraźnemu napięciu ulegają: prostownik grzbietu w odcinku lędźwiowym, zginacze biodrowo-lędźwiowe oraz mięśnie czworogłowe uda. Rozciągają się mięśnie brzucha, a wiotczeją mięśnie pośladkowe. Płód rośnie i uciska na przeponę i żebra oraz dno miednicy, co może spowodować spłycenie oddechu oraz problemy z nietrzymaniem moczu i inne dysfunkcje w obrębie mięśni dna miednicy. Po narodzinach dziecka młoda mama nie tylko boryka się z nadmiarem kilogramów, a przede wszystkim z wieloma zmianami w ciele, które niestety nie za- wsze samoistnie zanikają. Powrót do sylwetki nie jest najważniejszy, gdyż zmieniają się priorytety młodej mamy. Mniej ważne stają się centymetry w pasie i dążenie do doskonałości, gdyż potrzebny jest przede wszystkim sen, odpoczynek, relaks czy możliwość spędzenia czasu z przyjaciółmi. Najważniejszy jest maluch, który przyszedł na świat. Dziecko dyktuje rytm dnia, to do niego mama dopasowuje swoje potrzeby. Wyjście z domu na trening jest dużo trudniejsze, ale nie jest niemożliwe.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 27  Strona 28

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Małgorzata Zdrojewska-Pujanek
maj-czerwiec | 3 (8) 2017

5 wskazówek na dobry start

Każdego lata chcesz spróbować zawalczyć o wysportowaną sylwetkę, ale nawet jeśli uda Ci się zacząć to szybko się zniechęcasz i rezygnujesz zanim pojawią się efekty? Oto 5 porad, które pomogą ci, gdy zaczynasz pracę nad sobą. Pamiętaj, że każdy mały krok sprawia, że jesteś coraz bliżej celu. Na początku nie stawiaj sobie poprzeczki zbyt wysoko, a mierz siły na zamiary. Zamień błędy na nowe przyzwyczajenia i zdrowe podejście do życia!

Bożena Gomułka
maj-czerwiec | 3 (8) 2017

Trening z balastem?

Kolarstwo to sport, który wymaga nie tylko dobrej kondycji, ale także sporo czasu, jaki trzeba przeznaczyć na treningi. Dlatego wiele kobiet-rowerzystek obawia się, że założenie rodziny pozbawi je czasu na trening i pogorszy ich sportową formę. Tymczasem dziewczyny, z którymi przeprowadziłam wywiad świetnie łączą rolę matki i rowerzystki. O swoich doświadczeniach związanych z kolarstwem i macierzyństwem opowiadają blogerki Joanna, Justyna i Marta.

Zobacz więcej artykułów z działu "Sukces w zasięgu".