Andrzej Pyda
marzec-kwiecień | 2 (7) 2017

Półmaraton z głową

Nowy rok, nowe wyzwania – tak to zwykle bywa. Bardziej zaawansowani obierają sobie za cel przebiegnięcie pełnego maratonu w określonym czasie, inni chcą go przebiec w ogóle. Stawiający pierwsze kroki w bieganiu pragną zwykle się zmierzyć z półmaratonem. Jak się do tego przygotować, by próba okazała się bezpieczna?

Gdy zaczynasz od zera...

Jeżeli zaczynamy biegać, zabierzmy się do tego z głową. Co to znaczy „z głową”? Bardzo często biegać zaczynamy od zera, tzn. zakładamy strój, obuwie sportowe i z wygodnej kanapy przenosimy się od razu na chodniki, do parków czy na ulice. Taka diametralna zmiana trybu życia powinna być poprzedzona kilkoma niezbędnymi zabiegami mającymi na celu troskę o nasze zdrowie i sprawność. Przede wszystkim – skierujmy swoje kroki do fizjoterapeuty i lekarza specjalisty. Pierwszy wskaże nam zagrożenia wynikające z zaburzeń biomechaniki układu ruchu, co w przyszłości może się okazać kluczowe w uniknięciu kontuzji o charakterze przeciążeniowym. Wizyta u lekarza specjalisty uczyni nasze bieganie po prostu bezpiecznym. Bez poznania stanu zdrowia naszego układu krążenia, bez przeprowadzenia podstawowych badań krwi czy wywiadu lekarskiego do biegania raczej nie powinniśmy się zabierać. Jeżeli wykonamy te pierwsze niezbędne kroki na początku naszej przygody z bieganiem, dowiemy się także, na ile nas stać, a może bardziej – na ile możemy sobie w treningu pozwolić, żeby nie zrobić sobie krzywdy, by po tygodniu czy dwóch nie okazało się, że, z bardziej lub mniej obiektywnych przyczyn, musimy tę przygodę skończyć.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 12  Strona 13  Strona 14  Strona 15

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Bartosz Walkowski
marzec-kwiecień | 2 (7) 2017

Dobra zmiana zaczyna się od samego siebie

Największym problemem osób szukających porady u dietetyka czy trenera jest impuls, motywacja do pracy nad samym sobą. Jak i od czego zacząć – to podstawowe pytanie, które idzie w parze z troską o zdrowie i bezpieczeństwo

marzec-kwiecień | 2 (7) 2017

Jak wybrać trenera personalnego?

Wysportowana sylwetka, zdrowie i dobre samopoczucie to efekty, które zapewnia regularna aktywność fizyczna. Jednak to, jak spektakularne one będą, jak szybko je osiągniemy i czy praca nad sylwetką nie pociągnie za sobą żadnego ryzyka, zależy od naszej motywacji oraz merytorycznej wiedzy, której źródłem coraz częściej stają się trenerzy personalni. Kim jest taki trener i czym powinien się wyróżniać?

Zobacz więcej artykułów z działu "Sukces w zasięgu".