Dominika Zapotoczna
marzec-kwiecień | 2 (2) 2016

Jem, ruszam się, badam, dbam!

Zdrowie jest czymś, co przyjmujemy jako stan naturalny. Pytając kogoś o nie, najczęściej mamy na myśli stan fizyczny, czyli chorobę lub jej brak. Mówiąc o zdrowiu, należy jednak pamiętać o wszystkich jego wymiarach: fizycznym, psychicznym, społecznym oraz duchowym. Jeśli osiągniemy harmonię we wszystkich tych aspektach, to wówczas możemy mówić o pełni zdrowia.

Serial brytyjskiej telewizji BBC „The Supersizers Go” i „The Supersizers Eat” w zabawny sposób opowiada o historii jedzenia – jak ludzie jedli w poszczególnych epokach, łącząc głównie pierwsze trzy aspekty zdrowia. Przed każdą taką podróżą w czasie bohaterowie – Giles Coren (dziennikarz i krytyk kulinarny) i Sue Perkins (prezenterka i komiczka) – przechodzą gruntowne badania, a lekarze na podstawie informacji dotyczących jadłospisu danej epoki szacują, czy i jakie dolegliwości mogą się u nich pojawić. Para śmiałków przez tydzień ubiera się zgodnie z trendami panującymi w konkretnym okresie historycznym, spędza czas zgodnie z ówczesnymi rozrywkami, a także relacjonuje wrażenia smakowe i wizualne podawanych im potraw. Po każdym dniu mówią też o swoim samopoczuciu, które dość szybko po rozpoczęciu „historycznej” diety zaczyna się zmieniać pod wpływem nie tylko jedzenia, ale też ich aktywności. Przykładowo, w odcinku poświęconym kuchni z okresu panowania Stuartów (bardzo ubogiej w warzywa i owoce, ponieważ były postrzegane jako „podejrzane”, a obfitującej w mięso i piwo oraz znikomą ilość aktywności fizycznej), bohaterowie skarżą się na problemy trawienne, bezsenność i poczucie zmęczenia.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 41  Strona 42  Strona 43  Strona 44

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Ewa Brzozowska
marzec-kwiecień | 2 (2) 2016

Specyfikacja żywienia w okresie treningów i zawodów

Uzyskanie najlepszych wyników w czasie zawodów wymaga, oprócz wielu innych zabiegów, właściwego żywienia przed, w czasie trwania i po zawodach. Właściwe rozplanowanie posiłków pozwala utrzymać prawidłowy poziom glukozy we krwi, zwiększać efektywność w trakcie wysiłku, a także skraca czas potrzebny na regenerację po cięższych sesjach treningowych czy startach w zawodach.

Marcin Rogala
marzec-kwiecień | 2 (2) 2016

10 zasad zdrowego śniadania

„Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi” – to chińskie przysłowie zna niemal każdy. Jest w nim dużo prawdy i na jego podstawie od razu nasuwa się kilka cech, jakimi powinno się charakteryzować śniadanie idealne

Zobacz więcej artykułów z działu "Psychodietetyka".