Mindfulness – nowy trend w uzupełnieniu treningów

Mindfulness, czyli uważność, koncentracja na teraźniejszości, stopniowo zyskuje rzesze osób zainteresowanych samorozwojem oraz kierujących się potrzebą znalezienia swego rodzaju azylu przed coraz szybszym tempem życia i natłokiem obowiązków. Brzmi jak magia, ale nie ma z nią nic wspólnego.

Nurt mindfulness wywodzi się z buddyzmu i nauk Buddy. Choć niewątpliwie na przestrzeni ostatnich lat cieszy się on ogromną popularnością, nie jest nowym odkryciem, lecz jego praktykowanie sięga niemal 2500 lat.

Uważność, polski odpowiednik angielskiego słowa mindfulness, skupia się na koncentracji na „tu i teraz”. Polega ona na zharmonizowaniu działania ciała i umysłu przez pracę z myślami, emocjami i ciałem oraz na wzmocnieniu połączenia między nimi. Nie można Jednak traktować jej jako terapii samej w sobie, lecz ewentualnie jako jej element. Badania nad mindfulness dostarczyły naukowych dowodów pozytywnego oddziaływania:

  • w kontekście zdrowia – trening uważności redukuje poziom lęku i symptomów depresji u pacjentów cierpiących na nią oraz zmniejsza poziom bólu i zapewnia poprawę jakości życia wśród badanych pacjentów cierpiących na przewlekły ból,
  • w kontekście pracy – pozwala obniżyć poziom stresu wśród praktykujących go pracowników,
  • w kontekście edukacji – między innymi zwiększa poczucie psychologicznego dobrostanu wśród studentów, co oznacza, że ich samopoczucie jest lepsze oraz rzadziej odczuwają niepokój i stres.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.