Dieta sportowca. Kiedy warto napić się kawy?

Kawa towarzyszy człowiekowi od starożytności. Zawdzięcza swoją popularność przede wszystkim walorom smakowym oraz właściwościom pobudzającym. Stymuluje ona układ krążenia, poprawia koncentrację, niweluje objawy zmęczenia. W dużych ilościach powoduje jednak odwodnienie i wypłukuje magnez. Warto się więc zastanowić, czy sportowcy powinni pić kawę.

Kawa ma bardzo skomplikowany skład chemiczny. Jest mieszaniną złożoną z ponad tysiąca związków. Do najważniejszych składników kawy zaliczają się węglowodany, tłuszcze, woda, proteiny, kwasy roślinne, alkaloidy, takie jak kofeina, minerały oraz substancje aromatyczne. W zależności od tego, czy są to ziarna surowe, palone czy w gotowym naparze, zawartość substancji jest różna. Różnorodność składników bioaktywnych w kawie sprawia, że jej spożycie ma dla naszego organizmu zarówno skutki zbawienne, jak i niekorzystne.

Dla osób aktywnych fizycznie szczególnie istotny jest pobudzający potencjał kawy, który wynika oczywiście z zawartości kofeiny. Od wielu lat sportowcy pili mocną kawę, co miało poprawić ich osiągnięcia. Panowało powszechne przekonanie, że spożycie kofeiny przed wyścigiem lub w czasie jego trwania zwiększa wydolność zawodnika. W związku z tym w 1962 r. wydano pierwszy zakaz spożywania przed zawodami kofeiny jako środka dopingującego. Odwołano go 10 lat później. Do 2004 r. stężenie kofeiny w moczu sportowców zarówno kobiet, jak i mężczyzn nie mogło przekraczać 12 mg/l. Obecnie kofeina nie jest uważana za środek dopingujący.

Kofeina zawarta w kawie jest substancją wchłanianą przez organizm dosyć szybko, a najwyższe stężenie we krwi osiąga godzinę po spożyciu. Następnie jest metabolizowana i wydalana przez nerki. Średni czas półtrwania kofeiny w organizmie wynosi 4 godziny (wahając się od 2 do 10 godzin). Czas działania jest uzależniony od wieku, zażywanych leków, jak i źródła kofeiny (kawa, napoje energetyczne, czekolada gorzka, słodkie napoje typu cola, żele energetyczne, tabletki itp.). Reakcja każdego człowieka na kofeinę może znacząco się różnić: jedni odczuwają niepokój i nudności, drżą im ręce, niektórzy są zupełnie obojętni, a inni bardziej świadomi, skoncentrowani, gotowi do działania.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.