Co jeść, ile jeść i kiedy jeść? Efektywne odżywianie tenisistów

Prawidłowe odżywianie w sporcie wyczynowym jest podstawą osiągania sukcesów. Sprawność działania organizmu człowieka jako kompleksu układów jest silnie uzależniona od stałych zbilansowanych dostaw makro – i mikroelementów, witamin, a także płynów. W zależności od wykonywanego wysiłku, warunków pogodowych czy indywidualnych uwarunkowań określa się indywidualne zapotrzebowanie niezbędne do zapewnienia optymalnego poziomu energii.

Każdy zawodnik cechuje się innym tempem przemiany materii, ekonomią pracy wysiłkowej, wskaźnikiem utraty ciepła czy uczuleniem na alergeny. Podane czynniki muszą być uwzględniane przy układaniu codziennego menu, gdyż w przeciwnym razie może okazać się ono nieskuteczne. W dzisiejszych czasach nietrudno jednak o ustalenie odpowiednich wzorców i powielanie nawyków żywieniowych najlepszych tenisistów. Jednym z najszerzej komentowanych przykładów jest dieta bezglutenowa stosowana przez Novaka Djokovica, która również wśród nietrenującej części społeczeństwa staje się coraz bardziej popularna. Trzeba przy tym pamiętać, że w treningu sportowym uzasadnienie znajdują tylko takie działania, po których organizm przejawia najwyższe wieloaspektowe możliwości, nie tylko w subiektywnej ocenie zawodnika. Dlatego też odpowiedzi na pytanie, „czy stosowana dieta jest odpowiednia?”, należy szukać w „mowie” ciała.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.