maj-czerwiec | 3 (3) 2016

Suplementy – czy warto po nie sięgać?

Podaż różnych form suplementów diety przeznaczonych dla sportowców systematycznie wzrasta, ale niewiele z nich ma potwierdzoną naukowo skuteczność działania. Są one powszechnie dostępne na rynku, w rozmaitych formach, a ich skład jest dopracowany w taki sposób, aby dostarczyć zawodnikom niezbędnych składników odżywczych, zwłaszcza składników energetycznych, regulujących i budulcowych oraz innych substancji bioaktywnych wpływających na wydolność fizyczną i psychiczną.

Decyzje o stosowaniu suplementów diety są podejmowane głównie pod wpływem reklamy, sugestii trenerów lub instruktorów oraz osób znajomych, natomiast znacznie rzadziej po konsultacji ze specjalistami.

Stosowanie suplementów jest zalecane osobom o szczególnie dużym zapotrzebowaniu, w okresie intensywnego wzrostu, przy ciężkim treningu, a także np. przy obfitych krwawieniach menstruacyjnych, upośledzonym wchłanianiu składników odżywczych czy stosowaniu niektórych leków (np. antybiotyki, leki moczopędne). Należy podkreślić, że efektywność stosowania suplementów jest największa w sytuacjach, gdy występują niedobory, natomiast mniej skuteczna przy lepszym stanie odżywienia, a także w przypadku zaawansowania stanów patologicznych.

Suplementacja może być traktowana jako łatwa droga do skorygowania sposobu żywienia, bez konieczności korekty diety, trudnej w codziennej realizacji. Jednak, rezygnując z prawidłowej diety na korzyść tabletek, nie spożywa się wielu substancji bioaktywnych występujących naturalnie w produktach spożywczych. Problematyczne są także rozmaite interakcje pomiędzy składnikami suplementów diety, które sprawiają, że niektóre związki albo są gorzej wchłaniane, albo same utrudniają absorpcję innych ważnych składników. Nie bez znaczenia jest też kwestia potencjalnych nadmiarów niektórych witamin i składników mineralnych.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 3

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Sławomir Erkiert
maj-czerwiec | 3 (3) 2016

Fitness wciąż poszukuje optymalnej formy

Popularność klubów fitness w Europie nieustannie rośnie. Obecnie należy do nich 52,4 mln osób, czyli o 3,9 proc. więcej niż rok temu. Europejski rynek fitness wart jest 26,7 mld euro. Jak wynika z raportu „The European Health & Fitness Market 2016”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte we współpracy z organizacją EuropeActive, polski rynek usług fitness należy do jednego z najbardziej dynamicznie rozwijających się. Do klubów, których liczba na koniec ub. roku wyniosła nieco ponad 2,5...

maj-czerwiec | 3 (3) 2016

Wyciąg z zielonej herbaty

Wyciąg z zielonej herbaty to zagęszczony preparat roślinny dostępny zwykle w formie tabletek lub kapsułek, zawierający duże ilości polifenoli z umiarkowanym towarzystwem metyloksantyn. Najsłynniejszym i podstawowym zarazem składnikiem wyciągu z zielonej herbaty jest galusan epigallokatechiny (EGCG), którego moc przeciwutleniająca stukrotnie przewyższa witaminę C.

Zobacz więcej artykułów z działu "Czy wiesz, że...".