maj-czerwiec | 3 (3) 2016

Razem czy osobno?

Wszystko, co znajduje się w diecie, ma wpływ na nasze zdrowie. Każdy produkt zawiera składniki odżywcze, które wchodzą ze sobą w interakcje. Pewne połączenia świetnie wpływają na stan zdrowia, a inne negatywnie oddziaływają na kondycję organizmu. Oto przykłady produktów, które warto jeść razem:

  • preparaty wapnia należy przyjmować wraz z magnezem, ponieważ wówczas dochodzi do wzajemnego uzupełniania się substancji,
  • witaminy z grupy B powinny być stosowane kompleksowo, ponieważ uzupełniają się wzajemnie i przyjmowanie tylko jednego rodzaju z tej grupy witamin może prowadzić do zachwiania równowagi między tymi składnikami,
  • do substancji, które ułatwiają wykorzystanie żelaza przez organizm należy witamina C i witaminy z grupy B, szczególnie B6, B9 i B12 znajdujące się m.in. w czarnych porzeczkach, owocach cytrusowych, zielonych warzywach (kapusta, sałata, brokuły, brukselka),
  • preparaty żelaza mogą utrudniać wchłanianie cynku, którego bogatym źródłem jest chude, czerwone, mięso, ryby i owoce morza (szczególnie śledzie i ostrygi), ponadto groch, bób i fasola,
  • witamina E źle znosi obecność żelaza,
  • żelazo i cynk znajdujące się w produktach pełno­ziarnistych są metabolizowane szybciej, niż organizm jest w stanie je przyswoić, dlatego należy spożywać te produkty razem z warzywami bogatymi w siarkę, czyli cebulą i czosnkiem,
  • ryby morskie jak i owoce morza są źródłem jodu – nie należy łączyć ich z warzywami kapustnymi (m.in. kalafior, brokuł, kapusta, brukselka), ponieważ wiążą jod i uniemożliwiają jego wchłanianie,
  • witamina E, tak samo jak witamina K, jest rozpuszczalna w tłuszczu – właśnie dlatego należy jeść produkty je zawierające, np. z migdałami, oliwą z oliwek.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 3

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Sławomir Erkiert
maj-czerwiec | 3 (3) 2016

Fitness wciąż poszukuje optymalnej formy

Popularność klubów fitness w Europie nieustannie rośnie. Obecnie należy do nich 52,4 mln osób, czyli o 3,9 proc. więcej niż rok temu. Europejski rynek fitness wart jest 26,7 mld euro. Jak wynika z raportu „The European Health & Fitness Market 2016”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte we współpracy z organizacją EuropeActive, polski rynek usług fitness należy do jednego z najbardziej dynamicznie rozwijających się. Do klubów, których liczba na koniec ub. roku wyniosła nieco ponad 2,5...

maj-czerwiec | 3 (3) 2016

Wyciąg z zielonej herbaty

Wyciąg z zielonej herbaty to zagęszczony preparat roślinny dostępny zwykle w formie tabletek lub kapsułek, zawierający duże ilości polifenoli z umiarkowanym towarzystwem metyloksantyn. Najsłynniejszym i podstawowym zarazem składnikiem wyciągu z zielonej herbaty jest galusan epigallokatechiny (EGCG), którego moc przeciwutleniająca stukrotnie przewyższa witaminę C.

Zobacz więcej artykułów z działu "Czy wiesz, że...".