marzec-kwiecień | 2 (2) 2016

Bulletproof coffee – zatrzymanie głodu

Bulletproof coffee, czyli kawa z tłuszczem (nazywa się ją także kuloodporną kawą) np. z olejem kokosowym, jest polecana osobom, które preferują aktywny styl życia. Nie powinna jednak zastępować pełnowartościowego śniadania, które jest źródłem węglowodanów – podkreślają dietetycy. Przed porannym treningiem warto więc poprzedzić ją drobną przekąską, tak by składniki kawy nie podrażniły błony śluzowej żołądka.

Zdaniem dietetyczki Justyny Mizery (blog zMizerami.pl) kofeina wpływa na układ nerwowy, pobudza go. Jeśli akcja serca jest przyspieszona, w tym czasie podnosi nam się też temperatura ciała, a każde podwyższenie temperatury ciała powoduje nakręcanie metabolizmu.

Bulletproof coffee daje energię na kilka godzin, hamuje łaknienie, dlatego też ma coraz więcej zwolenników wśród osób odchudzających się. Dietetycy tłumaczą jednak, że taki napój nie powinien zastępować pełnowartościowego posiłku. Duża ilość tłuszczu zmusza też do tego, by zreorganizować pozostałe posiłki, aby całodniowy jadłospis dostarczył wszystkich składników w odpowiednich proporcjach.

Justyna Mizera radzi jednak, by stanowczo odstawić śmieciowe jedzenie, produkty wysoko przetworzone i będące źródłem pustych kalorii. Żeby utrzymać szczupłą sylwetkę, przede wszystkim trzeba się racjonalnie odżywiać. Tradycyjną kawę można z kolei zastąpić tzw. bulletproof coffee, czyli kawą z tłuszczami. Dietetycy szczególnie polecają bulletproof coffee sportowcom i osobom, które decydują się na wzmożoną aktywność fizyczną.

Pomysł na kawę z tłuszczem narodził się w USA i spopularyzował go tam podróżnik Dave Asprey, który na jednej z wypraw w Tybecie w skrajnych warunkach i niskiej temperaturze, częstowany był herbatą z dodatkiem mleka jaków. Odkrył, że czuje się po niej świetnie i hamuje ona łaknienie ze względu na dużą ilość tłuszczu, po powrocie herbatę zastąpił kawą.

Specjaliści do spraw żywienia przestrzegają jednak, że picie kawy na czczo podrażnia błonę śluzową żołądka. Dlatego aby uniknąć skutków ubocznych, pobudzający napój trzeba poprzedzić jakąś przekąską.

– Najpierw warto spożyć niewielką ilość cukrów prostych, które szybko podnoszą poziom glukozy we krwi, np. pół banana, czy wafel ryżowy. Wtedy już tam coś w żołądku się znalazło i zaraz po tym wypić stymulującą kawę. Wtedy mamy same plusy, a żadnego minusa – mówi Justyna Mizera.

Kawa z tłuszczem

Składniki:

  • 2 filiżanki świeżo zmielonej i zaparzonej kawy
  • 2 łyżeczki masła klarowanego bez soli
  • 2 łyżeczki masła kokosowego
  • szczypta cynamonu
  • szczypta kardamonu
  • opcjonalnie mleko kokosowe do smaku

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 3

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

marzec-kwiecień | 2 (2) 2016

Śniadanie to podstawa

Jedząc śniadanie, zapewniamy sobie odpowiednią ilość składników pokarmowych, co chroni nas przed spalaniem włókien mięśniowych zamiast tłuszczu na treningu, zabezpiecza przed nagłą chęcią zjedzenia czegoś niezdrowego, pozwala wykonać o 20% mocniejsze treningi w godzinach popołudniowych oraz, co najważniejsze, przyspiesza regenerację.

marzec-kwiecień | 2 (2) 2016

Orkisz to samo zdrowie

Ziarno orkiszu ma duże właściwości zdrowotne, wzmacnia odporność, usuwa toksyny, ma dobry wpływ na krew, pomaga przy zmęczeniu i spadku energii. Ma też właściwości przeciwzapalne i antyalergiczne. 

Zobacz więcej artykułów z działu "Czy wiesz, że...".