Paweł Szewczyk
wrzesień-październik | 2015 (1) 2015

Strategia żywieniowa w „wytrzymałościówce”

Jak jeść? Co, ile i kiedy pić? Czy sama woda wystarczy? Czy żele energetyczne to absolutny „mus” w sportach wytrzymałościowych? Jak wspomóc regenerację? Jaka strategia żywieniowa pozwoli mi na zbudowanie odpowiednich rezerw glikogenowych dla pokonania własnych barier?

We wszystkich dyscyplinach sportu, również w sportach wytrzymałościowych, nadrzędnym celem żywienia jest zapewnienie równowagi energetycznej ustroju. Podstawowym sposobem obliczenia PPM (Podstawowej Przemiany Materii) jest zastosowanie wzoru Harrisa Benedicta, o którym pisałem w poprzednim numerze „Magazynu Trenera”. Po wyliczeniu PPM, w celu ustalenia CPM (Całkowitej Przemiany Materii) trzeba pomnożyć CPM przez PAL (Współczynnik Aktywności Fizycznej) oraz TEF (Efekt Termiczny Pożywienia).

W przypadku sportów wytrzymałościowych zalecałbym jednak, prócz ujęcia współczynnika aktywności fizycznej (PAL) – którą obejmiemy jedynie aktywność pozasportową – wprowadzenie kolejnego elementu, jakim będzie wydatek energetyczny poniesiony podczas wykonywania sesji treningowej. W Tabeli 1. ujęto kilka popularnych dyscyplin sportowych wraz z ich kosztem energetycznym.

Finalny wzór na CPM powinien wyglądać następująco: CPM = PPM * PAL (nie wliczając treningów) * TEF (średnio 10%) + wydatek energetyczny poniesiony podczas treningu.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Marta Chalimoniuk
wrzesień-październik | 2015 (1) 2015

Personal branding trenera – podejmowanie decyzji

Instruktorzy, trenerzy czy animatorzy czasu wolnego to w przeważającej mierze absolwenci studiów pedagogicznych o kierunku wychowanie fizyczne nieprzygotowani do zmagań z konkurencją na rynku przedsiębiorczości czy działań marketingowych. A bez tego trudno o sukces, szczególnie spektakularny.

Marta Chalimoniuk
wrzesień-październik | 2015 (1) 2015

Klub fitness – lojalność klientów jest bezcenna

Na czym opiera się lojalność klientów? Na marce klubu fitness, którą tworzą ludzie – ich kompetencje i budowanie relacji z klientem. W połączeniu z ofertą usługową, wyjątkowością miejsca i atmosferą tworzą jakość, która spójnie i wiarygodnie buduje markę oraz pozwala wyróżnić ją na tle konkurencji. Zatrudniani w klubie trenerzy mają zatem kluczowe znaczenie dla prowadzonej działalności i są wizytówką firmy.

Zobacz więcej artykułów z działu "Fitness".