Paweł Daroszewski
wrzesień-październik | 2015 (1) 2015

Ruszaj się po zdrowie!

Biegasz, jeździsz na rowerze, a może uprawiasz triathlon? Wychodzisz ze znajomymi na siatkówkę, kosza albo jeździsz na rolkach? A może jesteś zwolennikiem zajęć w klubie fitness, mimo sezonu letniego sprzyjającego aktywnościom na zewnątrz? Jedno jest pewne, jakąkolwiek podejmujemy aktywność fizyczną, robimy to głównie z powodów zdrowotnych. Jest to duży motywator obok poprawy wyglądu czy lepszego samopoczucia. Z jednej strony słyszymy „sport to zdrowie”, a z drugiej obserwujemy jak często nasi znajomi nie pojawiają się na treningach z powodu kontuzji. To w końcu zdrowo jest się ruszać, czy też może tylko sobie szkodzimy?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – to zależy. Gdy wpadamy na pomysł podjęcia aktywności ruchowej czy to sami, czy też za namową znajomych, nasze pierwsze myśli powinny być skierowane właśnie na zdrowie. Dobrze jest zadać sobie pytanie, czy jest to faktycznie coś, czego potrzebuję, czy ten sport jest dla mnie, w końcu, co mam zrobić, aby się tego dowiedzieć.Tu z pomocą przychodzi konsultacja ze specjalistą i testy funkcjonalne. Ale do kogo się zwrócić? Trenera motorycznego, fizjoterapeuty, a może lekarza? I czym są testy funkcjonalne?

W kwestii oceny stanu zdrowia na pewno pomoże lekarz. I nie ma się co zniechęcać na samym początku mówiąc, że przecież nic mi nie jest. Zdrowi ludzie też powinni chodzić do lekarza. Chociażby po to, aby się upewnić w swoim zdrowiu. Ocena pracy serca podczas wysiłku, czyli EKG wysiłkowe, przyda się na początku każdej drogi treningowej.

Gdy już wiemy, że serce działa prawidłowo, kolejnym krokiem powinna być wizyta u fizjoterapeuty, trenera przygotowania motorycznego. I ponownie trzeba sobie uświadomić, że obecnie do takiego specjalisty nie chodzi się wyłącznie po zdrowie. Powszechnie mówi się o profilaktyce zamiast leczenia. Ale świadomość zaczyna się od nas, od każdego człowieka. To my musimy wiedzieć, że aby zapobiegać kontuzjom i przedłużającym się przerwom w sportach, możemy iść do fizjoterapeuty – trenera. Coraz częściej możemy spotkać takich specjalistów, ponieważ coraz więcej miejsc rozszerza swoją ofertę dla zainteresowanych i zorientowanych klientów. Taki trener zajmie się oceną motoryczną, czyli obnażeniem słabych i wyszukaniem mocnych stron naszego ciała. Używa do tego wspomnianych wcześniej testów funkcjonalnych. Są to zazwyczaj proste zadania ruchowe, których wykonanie daje informacje o potencjale ruchowym człowieka. Po takich testach zwykle wiadomo nad czym pracować, jakiego rodzaju treningów potrzebujemy najbardziej. Jeśli powinniśmy zacząć od treningu poprawiającego siłę czy stabilizację, to właśnie fizjoterapeuta, trener przygotowania motorycznego poprowadzi taki trening w sposób skuteczny, a przy tym zdrowy.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Wojciech Herra
wrzesień-październik | 2015 (1) 2014

Kluczem do sukcesu jest spójność

Talent jest przeceniany. To nie tylko tytuł jednej z książek dostępnych na polskim rynku wydawniczym, ale również najczęściej powielany mit na temat sukcesu. Ludzie chcą wierzyć, że dzięki ciężkiej i mądrej pracy każdy jest w stanie osiągnąć sukces. Koncepcja świadomego treningu przedstawiona przez jednego z bardziej znanych psychologów – Andersa Ericssona, w której udowadnia on, że wystarczy „tylko” 10 tysięcy godzin treningu, aby osiągnąć perfekcję w każdej dziedzinie, powtarzana jest jak mantra na większości szkoleń i wystąpień motywacyjnych.

wrzesień-październik | 2015 (1) 2015

Psychologia pozytywna w sporcie Jakie daje możliwości?

Pojęcie to zrodziło się pod koniec XX wieku w Stanach Zjednoczonych, z jednej strony jako protest wobec dominującej psychologii negatywnej, z drugiej zaś – jako reakcja na pogarszanie się wskaźników społecznych w najwyżej rozwiniętych gospodarczo krajach, szczególnie właśnie w Stanach Zjednoczonych.

Zobacz więcej artykułów z działu "Felieton".