Paweł Szewczyk
wrzesień-październik | 5 (10) 2017

Witamina C – blaski i cienie

O witaminie C słyszał z pewnością każdy z nas. Kwas askorbinowy, bo o nim mowa, występuje naturalnie w roślinach i organizmach wielu zwierząt. Ludzie dostarczają do organizmu witaminę C głównie z pożywienia. Nie ma też zgodnych opinii co do poziomu zapotrzebowania na tę witaminę.

Znane wszystkim hasła: „witamina C zwiększa odporność”, „nie łącz pomidora z ogórkiem, bo zabijesz witaminę C”, „dodaj cytrynę do herbaty, żeby szybciej wyzdrowieć” niekoniecznie są prawdziwe. Witaminie tej przypisuje się wiele zalet, ale jest ona nieco przeceniana. Powstało wiele treści, poczynając od wpisów blogerów, przez filmiki na YouTube, a kończąc na bardzo popularnych książkach (w kontekście zawartej w nich wiedzy, a nie dostępności), mających przedstawiać nam tę ukrywaną przed światem moc witaminy C. Autorzy prześcigają się w wyjaśnianiu mechanizmów jej wpływu na organizm i gloryfikowaniu kwasu askorbinowego. Przypisano jej nawet rolę leku przeciwnowotworowego. Niestety, większość tych twierdzeń to wierutne bzdury.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 30  Strona 31  Strona 32  Strona 33

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Maria Kubacha
wrzesień-październik | 5 (10) 2017

Wege piramida żywieniowa

"Dieta wegańska wyklucza jaja, nabiał i inne produkty pochodzenia zwierzęcego"

Emil Stanisławski
wrzesień-październik | 5 (10) 2017

Weganizm na start. Jak skomponować dietę roślinną?

W ciągu ostatnich kilku lat wokół diety roślinnej narosło mnóstwo mitów. Zawdzięczamy je zarówno zażartym mięsożercom, którzy nie wyobrażają sobie posiłku bez dodatku białka zwierzęcego, jak i weganom i wegetarianom, którzy w dietach bezmięsnych upatrują lekarstwa na całe zło tego świata. Czas odczarować weganizm!

Zobacz więcej artykułów z działu "DOBRA DIETA".