Emil Stanisławski
wrzesień-październik | 5 (10) 2017

Weganizm na start. Jak skomponować dietę roślinną?

W ciągu ostatnich kilku lat wokół diety roślinnej narosło mnóstwo mitów. Zawdzięczamy je zarówno zażartym mięsożercom, którzy nie wyobrażają sobie posiłku bez dodatku białka zwierzęcego, jak i weganom i wegetarianom, którzy w dietach bezmięsnych upatrują lekarstwa na całe zło tego świata. Czas odczarować weganizm!

Dwa lata temu Scott Jurek, legenda ultramaratonów, pobił rekord na trasie liczącego 3400 km biegu Appalachian Trial. Poprawił dotychczasowy wynik o ponad trzy godzi- ny. Wcześniej strongman Patrik Baboumian pobił rekord Guinessa przenosząc na plecach ponad 550 kg na odległość dziesięciu metrów. Kilka miesięcy temu Agata Perenc, polska zawod- niczka judo zdobyła złoto w Pucharze Europy. Co łączy wymienione wyżej osoby? Wszyscy odnieśli swoje sukcesy będąc na diecie pozbawionej produktów pochodzenia zwierzęcego. Wszyscy wymienieni sportowcy są weganami. W ich menu nie znajdziecie mięsa, jaj i nabiału. Ich codzienny jadłospis opiera się w 100% na produktach roślinnych: warzywach, owocach, orzechach i zbożach.

Choć wegetarianizm przez wielu jest uważany za stosunkowo nowy kierunek w diecie, sportowcy, którzy przestrzegają bezmięsnych posiłków znani są od stuleci. Jednym z przykładów jest Bernarr Macfadden – jeden z pionierów kultury fizycznej w Stanach Zjednoczonych w XIX wieku.

Co jednak, kiedy postanawiamy zrezygnować nie tylko z mięsa, ale i nabiału? Jak wygląda prawidłowo zbilansowana dieta roślinna? Czy faktycznie, przechodząc na weganizm, powinniśmy obawiać się niedoborów wapnia i żelaza?

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 16  Strona 17  Strona 18  Strona 19  Strona 20

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Maria Kubacha
wrzesień-październik | 5 (10) 2017

Wege piramida żywieniowa

"Dieta wegańska wyklucza jaja, nabiał i inne produkty pochodzenia zwierzęcego"

Małgorzata Zdrojewska-Pujanek
wrzesień-październik | 5 (10) 2017

Wege = zielono i smacznie

DIETA 1800 kcal.

Dla kobiet zdrowych, trenujących trzy razy w tygodniu

Zobacz więcej artykułów z działu "DOBRA DIETA".