Marcin Rogala
wrzesień-październik | 5 (10) 2017

Jedzenie, które leczy

Sport to zdrowie i z pewnością nikt z taką tezą nie będzie dyskutował. Niestety, nawet w swoim najlżejszym i najbardziej amatorskim wydaniu może prowadzić do kontuzji i urazów. Wraz ze wzrostem poziomu aktywności sportowej, czasu poświęcanego na trening i naszego zaangażowania, rośnie ryzyko doświadczenia tej gorszej strony aktywności fizycznej. Najważniejszą, ale jednocześnie najdelikatniejszą częścią układu ruchu są stawy. To one zwykle ulegają urazom, zarówno tym nagłym, jak i tym wywołanym przez powtarzające się duże obciążenia. Takie urazy trwają miesiące lub nawet lata.

Sposób, w jaki się odżywiamy, ma wpływ na każdą dziedzinę naszego zdrowia i układ ruchu. Stawy to bardzo skomplikowane i delikatne struktury zmuszone do przenoszenia bardzo dużych sił. W ich skład wchodzą chrząstki, więzadła, ścięgna, zakątki, kaletki i wiele innych części. W toku pracy wszystkie te struktury mogą ulegać nadwyrężeniu lub uszkodzeniu, co prowadzi do rozwinięcia się stanu zapalnego i upośledzenia ich funkcji. W efekcie pogarsza się sprawność ru- chowa, a wykonywanie treningów staje się utrudnione lub całkowicie niemożliwe. Niezależnie od tego, czy powodem jest nagły bodziec czy stan zapalny wywołany wieloletnim obciążeniem, odpowiednie postępowanie dietetyczne może okazać się bardzo pomocne w leczeniu wszelkich kontuzji i dysfunkcji występujących w układzie ruchu. Ma także działanie prewencyjne, gdyż wzmacnia struktury stawowe. Sklepy i apteki sprzedające suplementy oferują szeroką gamę produktów dbających o kondycję stawów i przyspieszających ich regenerację w przypadku wystąpienia stanu zapalnego. Zawarte w nich substancje możemy podzielić na dwie grupy. Pierwsza z nich to składniki działające odbudowująco, czyli kolagen, siarka organiczna, wita- mina C oraz D. Drugą grupę stanowią związki przeciwzapalne, czyli kwasy omega-3 i antyoksydanty. Ogromna większość składników zawartych w ta- kich produktach pochodzi z tradycyjnej żywności i z powodzeniem możemy ją

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 26  Strona 27  Strona 28  Strona 29

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Maria Kubacha
wrzesień-październik | 5 (10) 2017

Wege piramida żywieniowa

"Dieta wegańska wyklucza jaja, nabiał i inne produkty pochodzenia zwierzęcego"

Emil Stanisławski
wrzesień-październik | 5 (10) 2017

Weganizm na start. Jak skomponować dietę roślinną?

W ciągu ostatnich kilku lat wokół diety roślinnej narosło mnóstwo mitów. Zawdzięczamy je zarówno zażartym mięsożercom, którzy nie wyobrażają sobie posiłku bez dodatku białka zwierzęcego, jak i weganom i wegetarianom, którzy w dietach bezmięsnych upatrują lekarstwa na całe zło tego świata. Czas odczarować weganizm!

Zobacz więcej artykułów z działu "DOBRA DIETA".