Ewa Brzozowska-Wicherek
marzec-kwiecień | 2 (7) 2017

Kawa na ławę – plusy i minusy picia kawy

Do korzyści związanych z piciem kawy można zaliczyć przede wszystkim poprawę koncentracji i przeciwdziałanie objawom zmęczenia. Jednak spożywana w dużych ilościach powoduje odwodnienie i wypłukuje magnez. Warto się więc zastanowić, czy sportowcy powinni pić kawę.

Kawa ma bardzo skomplikowany skład chemiczny. Jest mieszaniną złożoną z ponad tysiąca związków. Różnorodność składników bioaktywnych w kawie sprawia, że jej spożycie ma dla naszego organizmu zarówno skutki zbawienne, jak i niekorzystne. Dla osób aktywnych fizycznie szczególnie istotny jest pobudzający potencjał kawy, który wynika oczywiście z zawartości kofeiny. Od wielu lat sportowcy pili mocną kawę, co miało poprawić ich osiągnięcia. Panowało powszechne przekonanie, że spożycie kofeiny przed wyścigiem lub w czasie jego trwania zwiększa wydolność zawodnika. Obecnie kofeina nie jest uważana za środek dopingujący. Ta zawarta w kawie jest substancją wchłanianą przez organizm dosyć szybko, a najwyższe stężenie we krwi osiąga godzinę po jej spożyciu. Następnie jest metabolizowana i wydalana przez nerki. Średni czas półtrwania kofeiny w organizmie wynosi 4 godziny. Czas działania jest uzależniony od wieku, zażywanych leków oraz jej źródła. Reakcja każdego człowieka na kofeinę może znacząco się różnić: jedni odczuwają niepokój i nudności, drżą im ręce, niektórzy są zupełnie obojętni, a inni bardziej świadomi, skoncentrowani, gotowi do działania.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 16  Strona 17  Strona 18

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Adriana Szulińska
marzec-kwiecień | 2 (7) 2017

5 posiłków dziennie

Regularne spożywanie posiłków to powszechnie powtarzana zasada zdrowego stylu życia. Uważa się, że idealny plan dnia powinien uwzględniać 5-6 niewielkich porcji jedzenia. Na tym zaleceniu opiera się większość rekomendowanych przez specjalistów diet, co zwykle przynosi oczekiwane rezultaty i jest optymalnym sposobem odżywiania sprzyjającym zachowaniu zdrowia.

Alicja Czakon
marzec-kwiecień | 2 (7) 2017

Kinderbal smaczny… także dla rodziców

Urodziny, dzień dziecka, zabawa karnawałowa, inauguracja przedszkola czy szkoły – każda okazja jest dobra, by zaprosić kilkoro znajomych dzieci i urządzić kinderbal. Jeśli zdecydujemy się na przygotowania dziecięcej zabawy w domu, często stajemy przed dylematem – czym poczęstować naszych małych gości oraz ich rodziców.

Zobacz więcej artykułów z działu "Dieta".