Ewa Brzozowska-Wicherek
wrzesień-październik | 5 (5) 2016

Trening core czyli ćwiczenia mięśni głębokich

Trening core (core stability), ćwiczenie mięśni środka – wszystkie te określenia dotyczą ćwiczeń mięśni głębokich. O czym mowa? O coraz bardziej popularnym rodzaju treningu. Chodzi w nim o wzmocnienie gorsetu mięśniowego otaczającego tułów. Prawidłowa praca tych mięśni warunkuje odpowiednią koordynację ruchów kończyn górnych i dolnych.

Trening core wziął swoją nazwę od angielskiego słowa core i dosłownie oznacza rdzeń, jądro, centrum. Słowo core nawiązuje do określonego obszaru naszego ciała znajdującego się między niższą częścią klatki piersiowej a dnem miednicy. Tworzą go liczne mięśnie aktywne podczas każdego naszego ruchu. W skład mięśni core – mięśni centralnych wchodzą: mięsień poprzeczny brzucha, mięsień wielodzielny, mięśnie dna miednicy, przepona. Ponadto na naszą stabilizację wpływają mięśnie usytuowane powierzchniowo, do których zaliczamy: mięsień najszerszy grzbietu, prosty i skośne brzucha, a także mięśnie pośladkowe. Niejednokrotnie podkreśla się, że każdy wykonany przez człowieka ruch ma swój początek w tułowiu. Każdy ruch ręką czy nogą rozpoczyna się od napięcia mięśni tułowia. Dopiero w dalszej kolejności następuje ruch kończyn. Bez działania mięśni głębokich tułowia, człowiek nie byłby w stanie chodzić czy unieść rąk do góry.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 30  Strona 31  Strona 32  Strona 33

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Arkadiusz Matras
wrzesień-październik | 5 (5) 2016

Gorzka prawda o słodzonych napojach

Napojem, do którego nie mają obiekcji najbardziej ortodoksyjni dietetycy wydaje się schłodzona woda mineralna z dodatkiem lodu, mięty i soku z cytryny. Problem zaczyna się wraz z nadejściem ochoty na odmienny smak – co wtedy wybrać? Sok ze świeżych owoców, mrożoną kawę, a może napój typu light? Większość osób wystrzega się tych ostatnich ze względu na skład przypominający lekcje chemii w szkole średniej. O ile zostaną oni przy popijaniu wody, wyjdzie im to na zdrowie, ale czy rzeczywiście płyny, w których...

Justyna Marciniak
wrzesień-październik | 5 (5) 2016

Płaski brzuch to odpowiednia dieta!

Większość osób wciąż ulega mylnej tezie, że aby mieć płaski brzuch należy robić nieskończoną liczbę brzuszków. To mit! Zacznij od odpowiedniego żywienia i zastosuj poniższe zasady. Oczywiście – każdy z nas chciałby mieć płaski, apetyczny brzuch. Powodem są nie tylko względy estetyczne. Kiedy nasz brzuch jest płaski, czujemy się lekko i przyjemnie. Witaminy i minerały lepiej są przyswajane, dzięki temu mamy więcej energii. To, jakich składników dostarczamy naszemu organizmowi na co dzień, jest kluczowe. To prostsze niż...

Zobacz więcej artykułów z działu "Dieta & sport".