Ewa Brzozowska
lipiec-sierpień | 2015 (1) 2015

Roztrenowanie w bieganiu. Jak do tego podejść?

Większość biegaczy wie, że trzeba mieć przynajmniej jeden dzień wolny w tygodniu. Wielu z nich jednak nie robi przerwy po sezonie. Nie pozwalają sobie na zakończenie sezonu biegowego, i to jest błąd. Odpoczynek w tym czasie jest równie ważny, jak trening w sezonie biegowym.

Cykliczność sezonowa charakteryzuje większość dyscyplin sportowych. Sezon klasycznie dzieli się na cztery okresy: przygotowawczy, przedstartowy, startów oraz przejściowy między sezonami. Ten ostatni, nazywany popularnie roztrenowaniem, pełni istotną rolę i często stanowi o jakości przygotowań do startów w kolejnym sezonie. Okres ten składa się z podokresów czynnego wypoczynku i wdrożenia do pełnego wysiłku. Stosuje się go zawsze po głównym okresie startowym. Następuje wówczas faza częściowej utraty formy. Często jest tak, że zawodnicy mają dwa okresy startowe. Na przykład maratończycy zwykle startują wiosną i jesienią, więc okres ich roztrenowania przypada bezpośrednio po startach. W przypadku zawodników rywalizujących na stadionie otwartym i tych, którzy w okresie zimowym startują w hali, okres przejściowy zazwyczaj przypada na przełom października i listopada. Są jednak biegacze, którzy odpoczywają po maratonie stosunkowo krótko (regeneracja po starcie), a później wykorzystują swoją dyspozycję i ścigają się na krótszych dystansach, a okres ich dłuższego wypoczynku (roztrenowania) przypada po serii kolejnych startów.

W tym czasie organizm powinien pozbyć się zarówno zmęczenia ośrodkowego, jak i lokalnego zmęczenia obwodowego (mięśniowego) oraz odbudować zasoby psychiczne niezbędne do ciężkiej pracy treningowej w kolejnym makrocyklu. Roztrenowanie pozwala rozładować stres, który zdążył się nagromadzić podczas wszystkich startów w zawodach. To również czas na wyleczenie kontuzji oraz mikrourazów powstałych w sezonie. Są one oczywiście następstwem bardzo dużych obciążeń, z jakimi biegacz ma do czynienia na co dzień.

Roztrenowanie – jak długo?

Konkretnego przepisu niestety nie ma, jeśli chodzi o odpoczynek między cyklami szkoleń. Jeśli zawodnik pozwoli sobie na zbyt długi okres bezczynności, wówczas odbudowa formy trwa o wiele dłużej niż spadek możliwości wysiłkowych. Z kolei zbyt krótki okres regeneracji może prowadzić do kumulacji zmęczenia i w konsekwencji do przetrenowania. Tylko na podstawie zbiorowych doświadczeń kolejnych pokoleń biegaczy na całym świecie oraz obserwując wyczynowych sportowców, można przyjąć, że optymalny odpoczynek powinien wynosić od 2 do 6 tygodni po zakończeniu cyklu szkoleniowego.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Paweł Daroszewski
lipiec-sierpień | 2015 (1) 2015

Ruszaj się po zdrowie!

Biegasz, jeździsz na rowerze, a może uprawiasz triathlon? Wychodzisz ze znajomymi na siatkówkę, kosza albo jeździsz na rolkach? A może jesteś zwolennikiem zajęć w klubie fitness, mimo sezonu letniego sprzyjającego aktywnościom na zewnątrz? Jedno jest pewne, jakąkolwiek podejmujemy aktywność fizyczną, robimy to głównie z powodów zdrowotnych. Jest to duży motywator obok poprawy wyglądu czy lepszego samopoczucia. Z jednej strony słyszymy „sport to zdrowie”, a z drugiej obserwujemy jak często nasi znajomi nie pojawiają się na treningach z powodu...

Marta Chalimoniuk
lipiec-sierpień | 2015 (1) 2015

Personal branding trenera – podejmowanie decyzji

Instruktorzy, trenerzy czy animatorzy czasu wolnego to w przeważającej mierze absolwenci studiów pedagogicznych o kierunku wychowanie fizyczne nieprzygotowani do zmagań z konkurencją na rynku przedsiębiorczości czy działań marketingowych. A bez tego trudno o sukces, szczególnie spektakularny.

Zobacz więcej artykułów z działu "Dieta & sport".