Paweł Szewczyk
lipiec-sierpień | 4 (4) 2016

Dieta bezglutenowa - po co i dla kogo

Na przestrzeni paru ostatnich lat możemy zauważyć przemijające, cykliczne mody na coraz to wymyślniejsze i bardziej ortodoksyjne diety, treningi czy protokoły suplementacyjne. Cóż, niejednokrotnie zachowania tego typu zakrawają wręcz na zachowania nierozsądne, czy graniczące z niezdrowymi, mogącymi prowadzić do upośledzenia tolerancji określonych składników pokarmowych.

Marketingowa papka

Dieta bezglutenowa opanowała nasz kraj, w tym oczywiście świat sportu. Czołowi sportowcy zarzekają się, iż pomogła im osiągać sukcesy, wspinać się wyżej, biegać szybciej, uderzać mocniej i reagować bardziej instynktownie. Głupio mi napisać bezpośrednio i bez ogródek, że często to wierutna bzdura, choć w większości przypadków dokładnie tak jest. Przedstawię wam jednak parę argumentów, byście mogli wyciągnąć wnioski samemu i zadecydować na ile sensowną „papką” karmią nas massmedia i samozwańczy guru żywieniowi, których ulubionym argumentem jest coś na poziomie „tak jest i już”, ew. „przecież badania są sponsorowane, a PubMed cenzurowany” (PubMed to jedna z największych światowych baz danych, kompletująca materiały o tematyce medycznej). Wpierw uprzedzę – nie, PubMed nie jest cenzurowany, a jedynie recenzowany, by zawarte badania i opracowania prezentowały określony poziom i wartość merytoryczną. Oczywiście, część badań naukowych powstaje dzięki/przy współpracy z firmami produkującymi żywność/suplementy/farmaceutyki, jednak takowe adnotacje znajdują się w każdej powstałej pracy. Poza tym nikt z szanujących się naukowców, czy chociażby szkoleniowców nie oprze daleko wysuniętych tez i wniosków na jednostkowym, oderwanym od pozostałych, badaniu dokumentującym rewolucyjny (lub czasem destrukcyjny) wpływ pewnego czynnika. W tym celu przeprowadzane są chociażby przeglądy systematyczne, czy metaanalizy badań naukowych, mających na celu zestawienie ze sobą większej ilości wieloośrodkowych badań i porównanie uzyskiwanych wyników, co w efekcie pozwala wysnuć wnioski na temat wpływu danej substancji/strategii na organizm.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 30  Strona 31  Strona 32  Strona 33

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Sławomir Erkiert
lipiec-sierpień | 4 (4) 2016

Cel treningowy musi być sprecyzowany

Rozmowa z Magdą Wysokińską, trenerem personalnym, instruktorką nowoczesnych form gimnastyki.

lipiec-sierpień | 4 (4) 2016

Jadłospis aktywnego faceta

Mężczyzna. 80 kg. Dieta 2700 kcal.

Zobacz więcej artykułów z działu "Dieta & sport".